Beijing , naar Datong en de Yungang grotten - Reisverslag uit Datong, China van Janwinmarkonina - WaarBenJij.nu Beijing , naar Datong en de Yungang grotten - Reisverslag uit Datong, China van Janwinmarkonina - WaarBenJij.nu

Beijing , naar Datong en de Yungang grotten

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Janwinmarkonina

21 Juli 2011 | China, Datong

Op de laatste ochtend in Beijing werden we om half 8 wakker. We hoorden dat het buiten regende en besloten om niet richting Mao te gaan. 1 uur later werden we weer wakker en was het droog en hebben we met z’n allen het besluit genomen om toch nog een keer richting het Tian-amen plein te gaan. We moesten snel want om 12 uur moesten we uit onze kamers. Marko was als 1e klaar en is meteen richting het metrostation gegaan om kaartjes te kopen. Om 10 uur waren we op het plein en konden we opnieuw aansluiten in de rij. Ditmaal konden we zo door lopen we hadden goede schoenen aan . Vlak voor de ingang kocht men massaal gele chrysanten die per stuk verkocht werden. Bij het ingaan van het mausoleum zagen we een heel groot beeld van Mao, zittend op een stoel, neerkijkend op zijn volk. Voor zijn voeten lagen duizenden chrysanten die waarschijnlijk de volgende dag gewoon weer verkocht werden. Iedereen moest stil zijn en vooral heel snel doorlopen. In de 2e zaal zagen we hem dan eindelijk liggen in zijn groene pak met de Chinese vlag over hem heen. Zijn gezicht was enigszins rood/oranje. We zullen nooit weten of dit een madam Tussauds –uitvoering was of dat hij echt was. Daarna snel terug naar het guesthouse om onze spullen te pakken. Onderweg nog even naar de supermarkt om wat eten in te slaan voor de treinreis naar Datong. Aangekomen op het Beijing West Railway Station kwamen we in een hal die lijkt op de grootte van Schiphol. Wij moesten naar wachtruimte 8. Om 3 uur mochten we richting onze trein lopen. Gelukkig hadden wij zitplaatsen want het bleek dat ook vele mensen staanplaatsen hadden. De trein was dus afgeladen. Overal om ons heen stonden en zaten mensen in het gangpad. Het was een gekke boel en ook nog eens verschrikkelijk warm. Om half 10 kwamen we aan in Datong. Nu nog op zoek naar een hotel. Meegelopen met een local die ons een hotel aanwees. Volgens hem zeer goed en zeer goedkoop. Uiteindelijk lekker geslapen maar het hotel en de kamer nodigde niet om langer te blijven. Vanochtend zijn we meteen naar het treinstation gegaan om treintickets naar Xi’an te regelen. We hadden al niet verwacht dat we vanavond konden reizen dus vroegen we om tickets voor morgenavond. Helaas! Volgende week maandag is de 1e mogelijkheid. Daar stonden we dan ons af te vragen hoe we hier in vredesnaam weer op tijd weg konden komen. Bij een duur hotel hebben we gevraagd naar de mogelijkheden en zij gaven aan dat we de bus naar Taiyuan moesten nemen, reistijd 3,5 uur, en vandaar eventueel het vliegtuig naar Xi’an. Inmiddels zijn we er ook achter dat er vanuit Taiyuan ook een bus naar Xi’an gaat. Reisduur 9 uren. Het blijkt dat Taiyuan een hele leuke plaats is dus eigenlijk geluk bij een ongeluk dat we de trein niet konden nemen. Vanmiddag zijn we naar de grotten van Yungang geweest. Bij de entree aangegeven dat we met 3 studenten waren. 2 hadden hun kaart meegenomen maar Marko was hem vergeten. Gelukkig hadden we nog een v&d pas. De vrouw achter het loket wilde een pasfoto zien maar we hebben gezegd dat het een speciale studentenkaart was. En ja ze geloofde ons, het scheelde ons 225 yuan. De grotten liggen op een gebied van ongeveer een kilometer en bevatten 51000 Boeddha beelden in alle mogelijk maten. Het was zo ongelooflijk mooi en nog helemaal niet ontdekt door westerse toeristen. Ook hier zijn we weer verschillende keren met de chinezen op de foto geweest. Als we hier een restaurant binnen lopen kijken alle mensen om. Toeristen zijn ze hier nog niet gewend en dat maakt het extra leuk. Morgen willen we vroeg de bus naar Taiyuan nemen.

• 22 Juli 2011 - 15:39

Renée Hoogendoorn:

Dag lieve mensen, WAAUW wat een heerlijke reis maken jullie weer; ik ga jullie zeker weer volgen. Hoorde vandaag via m'n pa+ma dat jullie in China (onderweg naar Tibet) vertoeven: droomreis voor mij! Een vriendin van mij vertrekt met haar dochter dinsdag as ook voor een langere reis naar China. Ik zal jullie "waarbenjijnu" aan haar doormailen. Na jullie (en onze) vakantie kom ik graag eens naar Leeuwarden om jullie verhalen te horen. heel veel plezier en eet lekker (volgens mij hoef je dat - gezien jullie foto's - niet te adviseren)! Warme groet, Renée

• 22 Juli 2011 - 17:14

Hinke:

Vanuit een herfstachtig leeuwarden zien de foto's er heel bijzonder uit.Leuk dat je met een v&d
    kaart zulke prachtige plekken kunt ontdekken.
    Groetjes hinke.

• 22 Juli 2011 - 21:57

Rolien:

Wat mooi om jullie verhalen te lezen, wat een speciale belevenis! Aan de foto's te zien is het allemaal groots en indrukwekkend.
    Waar de V&D wel niet handig voor kan zijn hè ;-)

Geniet van alles wat jullie zien en meemaken!

Groeten