Xi'an, treinreis Xi'an-Chengdu - Reisverslag uit Chengdu, China van Janwinmarkonina - WaarBenJij.nu Xi'an, treinreis Xi'an-Chengdu - Reisverslag uit Chengdu, China van Janwinmarkonina - WaarBenJij.nu

Xi'an, treinreis Xi'an-Chengdu

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Janwinmarkonina

27 Juli 2011 | China, Chengdu

25-07-2011
De laatste dag in Xi'an wilden we besteden om naar het Terracotta leger te gaan. Lopend naar de Bell Tower zouden we daar met bus 610 richting het treinstation gaan. Na een tijd zoeken kwam er eindelijk een bus 610 aan. Wij natuurlijk meteen instappen maar naarmate de busrit langer duurde kregen we al het idee dat we de verkeerde kant uitgingen. En ja hoor, na een half uur kwam er een einde aan de busrit en moesten we de bus verlaten. Meteen naar de overkant gelopen om de bus terug te nemen en na 3 kwartier kwamen we aan bij het treinstation. Daar de bus naar het Terracotta leger genomen die ook nog meer dan 1 uur onderweg was. Eindelijk kwamen we aan op de plaats van bestemming. Het was voor we de bus in gingen al warm maar toen we er uitkwamen was het gewoon abnormaal warm. We moesten nog een half uur, door de hitte, lopen naar de ingang langs allemaal winkeltjes. Ongelooflijk wat een prullaria, jammer het toerisme is wat doorgeschoten (heeft misschien wel te maken met Xi'an expo). Ondertussen was het al 3 uur en moesten we nog beginnen bij hal nummer 3 (de volgorde werd ons aangeraden door de Lonely Planet). Hier stonden een aantal warriors. Aangekomen bij hal 2 verwachten we nog meer beelden maar helaas deze lagen allemaal nog onder het zand. In de hallen was het niet te wezen door de enorme hitte. Vol goede moed gingen we naar hal 1. Deze hal hadden we 18 jaar geleden ook gezien en was toen voor ons heel indrukwekkend en liep je over vlonders vlak over de beelden. In hal 1 waren verre weg de meeste beelden te zien al viel het ons tegen. In onze gedachten hebben we destijds veel meer beelden zien staan.
Om 8 uur waren we weer bij ons guesthouse waar we een hapje hebben gegeten om daarna op tijd naar bed te gaan. De volgende ochtend moesten we om kwart voor 5 opstaan want om half 7 zou de trein naar Chengdu vertrekken. Dit zou een treinreis van 18 uur worden in een soft-sleeper.

26-07-2011

Na een verschrikkelijk snelle taxi-rit naar het treinstation waar we al om 5.15 uur waren, moesten we nog tot 6 uur wachten voor we de trein in mochten. Helaas zaten we niet in dezelfde slaapcoupé. Twee personen konden bij elkaar zitten en twee zaten helemaal "los". Gelukkig vroeg Jan aan de conductrice of ze iets voor ons kon regelen zodat we toch bij elkaar konden zitten. De trein was nog niet aan het rijden of ze nam ons al mee naar een andere wagon waar we inderdaad bij elkaar konden zitten. Lekker eigen afgesloten coupeetje dus. Na een half uur stond de trein weer stil -we sliepen nog niet eens- of er werd op onze deur geklopt. Daar stond een hele familie Chinezen, vader, moeder en 3 kinderen om ons coupéetje op te eisen. Gelukkig kwam onze conductrice snel ter plaatse om aan te geven dat hun coupé inmiddels elders was ...! Hierna hebben we heerlijk de ochtend rond kunnen slapen en na het opeten van onze meegebrachte noedels (tandoori, roast beef en saté) hebben in alle rust kunnen kaarten, meerdere spelletjes Yahtzee gespeeld en gelezen. Om kwart over 10 kwamen we aan in Chengdu, precies volgens schema. De treinreis was ons heel goed bevallen en we hadden nog wel wat uurtjes door willen treinen. Na een nog snellere taxi-rit als die ochtend kwamen we aan bij ons guesthouse. Het guesthouse, Traffic Inn, hadden we de avond ervoor nog gereserveerd via internet. (wat is het toch handig dat we onze laptop mee hebben!) Het kwam ons al een beetje bekend voor maar vanochtend kwamen we er achter dat we 18 jaar geleden in precies hetzelfde hotel hebben gezeten. We hebben nog een tijdje met de receptioniste gesproken die zelfs de naam van de acupuncturist nog wist, die Jan destijds had behandeld. Dokter Gao die inmiddels naar Duitsland is vertrokken.
Zo meteen gaan we naar de panda's want het is bijna alweer half 1 in de middag.

• 27 Juli 2011 - 14:50

Hinke :

Wat een leuke verhalen heb ik gelezen.Wat bijzonder om 18 jaar later met de kids in het zelfde hotel te belanden. Wij gaan morgen een potje kaarten in de caravan. De verhalen lees ik later wel weer of babbelen we bij als we weer thuis zijn. Nog hele fijne dagen.Groetjes Hinke.

• 27 Juli 2011 - 15:51

Aron:

Heehee wat leuk om even te kunnen lezen wat jullie aan t doen zijn:) zo voel ik me toch wel een beetje jaloers dat ik op vlieland zit hahaha. Nee hoor grapje vlieland is ook top!
    Jan windy marko en nina, veel plezier nog op jullie vakantie! Ik zal blijven lezen

Groetjes, aron

• 29 Juli 2011 - 13:59

Silvana:

Superleuk om jullie te volgen.
    We willen jullie zo voor onze eigen vakantie nog hele fijne dagen in China wensen.
    Wij hebben geen laptop mee en we weten dus ook niet of we in de gelegenheid zullen zijn om jullie vanaf Sicilie te volgen.
    Daarom nogmaals genieten en tot over een paar weken!

Groeten van ons allen.