Jaipur - Reisverslag uit Delhi, India van Janwinmarkonina - WaarBenJij.nu Jaipur - Reisverslag uit Delhi, India van Janwinmarkonina - WaarBenJij.nu

Jaipur

Blijf op de hoogte en volg Janwinmarkonina

24 Oktober 2015 | India, Delhi

3x scheepsrecht. Dan nu toch het gehele verslag.

Jaipur

We zijn inmiddels twee volle dagen in Jaipur geweest en dat is ons goed bevallen. Even wat rust in deze korte trip door India.

Woensdag 21 oktober.

Jan en ik zijn eerst op zoek geweest naar een geldautomaat. Nu zijn er meerdere automaten in de buurt maar weinig daarvan werken. Na acht automaten hadden we eindelijk één gevonden waar onze creditcard werkte. We hebben meteen 2x gepind zodat we voorlopig weer voldoende geld hebben. Om 12:00 uur snel ontbeten. Voor ontbijt in Moustache, ons hotel waren we al te laat. Terug in het hotel krijgen we tips wat we die dag kunnen doen. Een andere reiziger vroeg of hij met ons mee mocht zodat de kosten voor hem niet zo hoog waren. Het is een 21 jarige jongen uit IJsland. Hij vertelde dat hij inmiddels 4 maanden op reis was en nog 6 maanden te gaan heeft. Het is gezellig dat hij er bij is. Eerst gaan we naar het Amber fort. Het is een fort met van die prachtige Rajastaanse torentjes. We lopen rond maken foto's en gaan weer naar onze tuktuk. Onze IJslander heeft inmiddels zin in eten. We eten ergens waar de thali overheerlijk is. We hebben het over zijn en onze reizen maar ook over zijn leven in IJsland. Een ding is zeker, hij wil niet in IJsland blijven wonen. Ooit hebben we een film op het filmfestival in Leeuwarden gezien van twee wegwerkers. Een trage film waar niet veel in gesproken werd (weten jullie het nog Alfred en Feik?). We kunnen ons voorstellen dat je daar niet wilt wonen. Het grappige was dat hij die film ook kon. Daarna naar het Waterpaleis om daarna de zon te zien ondergaan bij Monkey Hill. Ja, en dan snap je het wel, overal waren apen maar er waren ook koeien met een afwijking, zo stak bij één een (ongeboren kalver)poot uit de rug, geiten en wat al niet meer. We hadden een prachtig uitzicht over Jaipur. Rond 19:00 uur waren we weer bij ons hotel. Op de ING app zag ik dat ze mijn creditcard uit veiligheidsoverwegingen hebben geblokkeerd. Handig 2x achter elkaar pinnen

Donderdag 22 oktober.

Eerst naar het station om treinkaartjes te regelen voor de trein naar Delhi. We lopen er heen. Het duurt allemaal even, want we zien onderweg allemaal interessante dingen. Bij het station aangekomen zien we bij de ingang veel mensen staan. Het blijkt dat daar massaal gratis eten wordt uitgedeeld omdat vandaag het einde van een feestperiode is. Ik krijg met de camera in de hand ook een grote portie in de handen geduwd. Handig! Gelukkig is er wel een liefhebber om het over te nemen. Even verderop wordt in grote tonnen lassi (drinken) gemaakt, ook dit is gratis.
De treinkaartjes kopen was weer een hele belevenis maar we konden nog vier bemachtigen voor de trein van 06:00 's ochtends. Ik snap echt niet waarom al die treinen zo vroeg gaan. Moeten we weer om vijf uur ons bed uit...
Daarna snel terug naar het hotel om Marko en Nina op te pikken en met de tuktuk rijden we naar de oude stad. We stappen uit bij het City Palace maar eigenlijk willen we naar de Hawa Mahal. Dus opnieuw in de tuktuk voor 20 roepies. Nog geen 600 meter verderop zie ik al een bordje staan maar de chauffeur rijdt verder. Nog 20 meter verderop zie ik het gebouw en zeg tegen de chauffeur dat we daar moeten zijn. Weer geeft hij aan dat het verderop is. Na een paar minuten merken we dat we uit de oude stad rijden. We zeggen tegen hem dat hij meteen moet omdraaien en ons terug moet brengen. Dit doet hij maar eerst zegt hij dat we dan 40 roepie moeten betalen. Dit gaan we dus niet doen. Als we uitstappen zegt hij dat we 200 roepie moeten betalen en dat zijn we dus ook niet van plan. Ze blijven het ook proberen....!
We lopen rond in de oude stad en gaan omstreeks 16:00 uur terug naar het hotel. Om 17:00 uur kunnen we daar verzamelen met de overige gasten want er zal in de stad een groot feest zijn. Met zes tuktuks, met in totaal een kleine dertig man erin, rijden we richting een groot veld. Ongeveer zo groot als het Mali veld. Op het veld staan twee reusachtige poppen versierd met lichtjes. We moeten lang wachten maar dan begint er een lasershow waarin een soort tekenfilm wordt uitgebeeld. De plaatselijke bevolking vindt het prachtig en joelt als er een slechterik in voorkomt en juicht als de held de strijd van goed tegen kwaad wint. Bij navraag achteraf blijkt het verhaal van de show een weergave van de eeuwenoude geschriften van de Ramayana.
Dan begint het vuurwerk en daarna worden de poppen in brand gestoken. Ondertussen gaan de mensen met kinderen al weg. Even later snappen we waarom. Als de poppen zijn uitgebrand en het geraamte omvalt gaat ineens iedereen massaal weg. Het is vreselijk hoe er geduwd en getrokken wordt. Als je hier ook valt.....
Marko en ik lopen voorop en Jan houdt Nina vast. Helaas wordt Nina steeds in haar billen geknepen... De heren achter haar werden dan ook op een dodelijke blik van haar getrakteerd. Eindelijk staan we weer op straat waar blijkt dat Marko in alle drukte een slipper is verloren. Met de hele meute lopen we in tien minuten naar waar alle tuktuks staan. Dit feest was een hele belevenis

• 24 Oktober 2015 - 18:55

Feikje Ettema:

jazeker weet ik nog welke film dit was werkte op onze lachspieren Win.Toch lijken me die geisers en natuur wel mooi om te zien.Nog een paar dagen zal vast omgevlogen zijn voor jullie.een mooie reis terug zonder oponthoud.Groeten nFeik,Alfred