Van Jaffna naar Mannar - Reisverslag uit Trincomalee, Sri Lanka van Janwinmarkonina - WaarBenJij.nu Van Jaffna naar Mannar - Reisverslag uit Trincomalee, Sri Lanka van Janwinmarkonina - WaarBenJij.nu

Van Jaffna naar Mannar

Blijf op de hoogte en volg Janwinmarkonina

09 September 2016 | Sri Lanka, Trincomalee

7 september Jaffna.

We hebben maar weer lekker een fiets gehuurd. Altijd makkelijk om fietsend een stad te bekijken. Je kunt stoppen waar je wilt en het is niet zo vermoeiend als wanneer je loopt. We kwamen uit bij de vissershaven. Op de hoek van de straat stond weer een uitkijkpost met militairen met geweren. Zoals op vele hoeken. Toen we door fietsten kwamen we uit bij één van de krottenwijken van Jaffna. De mensen wonen hier in hutjes gemaakt van golfplaat en overal ligt afval. Het valt ons mee dat we hier nog geen ratten hebben gezien. We hebben staan twijfelen of we die kleine straatjes in deze sloppenwijk wel in moesten rijden. Het voelt altijd wat ongemakkelijk als je daar loopt/fietst met allebei een grote camera om. Toch besloten we om te gaan.
We hebben ons hier in Sri Lanka nog niet onveilig gevoeld en dat hoefde hier, bleek achteraf, gelukkig ook niet.
De mensen die we troffen vonden het goed dat we foto's maakten en vonden het prachtig om zichzelf terug te zien op het schermpje van ons fototoestel.

Even verderop komen we in een wat beter wijkje. Het ging als een lopend vuurtje door de straatjes dat wij er waren en overal kwamen de vrouwen met kinderen uit de huizen. Ze wilden graag allemaal op de foto maar op laatst vonden wij het wel best en fietsten, al terug zwaaiend naar de mensen, rustig door. Voor de lunch zijn we gestopt bij een restaurant van een duurder hotel. Heerlijk frietjes gegeten in de binnentuin. Een welkome afwisseling na een week Srilankaans eten. En dan niet te vergeten de mango juices die we daar hadden...Zo lekker....

Tegen de avond nog even op de fiets op zoek naar waar we de zonsondergang konden zien. Al fietsend kijk je wat rond en opeens zie ik iets in de straat rechts van mij. Ik knipper met mijn ogen en kijk nog een keer en zie een tank met zes gewapende militairen aankomen. Op de tank staat een groot afweergeschut.
De situatie in Jaffna mag dan stabiel zijn maar je merkt door alle militairen en politie, die met groot vertoon rond lopen, dat het zo kan omslaan. De zonsondergang hebben we nog gezien maar wel tussen de palmbomen door.

's Avonds was er in ons hotel een feest. Een jongetje was 1 jaar geworden. Meer dan 150 gasten kwamen eten.
Wij zijn lekker op ons balkon gaan zitten. Op een bepaald moment werd er nog cake, en zo dacht ik twee vegetarische balletjes met koffie naar boven gebracht. Aangezien ik dol ben op het vegetarische eten hier nam ik als 1e één hap. Bleken het visballetjes te zijn...bah!
De hele avond hebben we zitten twijfelen waar we de volgende dag heen zouden gaan. Of Mannar aan de westkust of Trincolamee aan de oostkust. We kwamen er niet uit.