Onze eerste dagen in Rusland - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Janwinmarkonina - WaarBenJij.nu Onze eerste dagen in Rusland - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Janwinmarkonina - WaarBenJij.nu

Onze eerste dagen in Rusland

Blijf op de hoogte en volg Janwinmarkonina

02 Juni 2018 | Rusland, Moskou

29 mei

We vertrekken op tijd uit Leeuwarden zodat Nina en Madelon met licht terug kunnen rijden naar huis. Onderweg hebben we veel regen en als we op Schiphol aankomen zien we dat veel vliegtuigen vertraging hebben. Onze vlucht zou nog steeds om 00.15 vertrekken.
Om even na half twaalf gaan we het vliegtuig in en als we zitten dommelen we meteen in, we hebben er dan ook al een hele dag opzitten. Als we wakker worden, omdat het vliegtuig vertrekt, blijkt het al 01.00 uur te zijn. Met drie kwartier vertraging zal onze overstap in Moskou van een geplande anderhalf uur, vermoedelijk krap worden.
Aangekomen in Moskou gaan we snel op zoek naar het bordje Domestic Flights / Transit. We moeten eerst door de douane en vragen ons af of we wel goed gaan. Ons paspoort wordt uitvoerig bekeken maar uiteindelijk krijgen we een stempel. Snel lopen we verder, misschien willen we te snel, maar het is ons niet echt duidelijk waar we moeten zijn. We vragen een aantal malen en worden geholpen door behulpzame Russen. Uiteindelijk weten we waar we langs moeten en zien een hele rij mensen voor de bagagecontrole staan. Wijzend naar de tijd op onze boardingkaart gaan we snel een aantal mensen voorbij. Gelukkig redden we het en zijn op tijd voor onze tweede vlucht.

30 mei

Daar zijn we dan in Sint Petersburg. In Rusland. Wat speciaal. We hebben een hotel vlakbij de Nevsky Prospekt. Omdat we pas om twee uur op onze kamer kunnen, droppen we onze bagage bij de receptie en gaan de stad in. Het is met 23 graden prachtig mooi weer. Na een ontbijtje, op terras, slenteren we door de stad. We zien het Hermitage met het grote plein ervoor, we lopen naar de rivier de Nevsky, zien de prachtige kerk van de Verlosser van het bloed. Er is genoeg moois te zien. Het is wel zo dat echt alle gebouwen hier in het centrum erg pompeus zijn, met veel beelden en ornamenten. ‘s Avonds eten we nog Thais. Omdat we de vorige nacht maar een paar uur slaap hebben gehad rollen we rond halfelf doodop ons bed in.

31 mei

We hebben heerlijk geslapen. Na ons ontbijt gaan we naar Hermitage. Het is al druk en we staan dan ook een tijdje in de rij. In het Hermitage is het prachtig, maar jemig, wat is het daar groot. We hadden ons voorgenomen om niet al te lang te blijven want we wilden ook nog graag wat meer van de stad zien. Uiteindelijk hebben we een klein deel van het Hermitage gezien.

We wandelen richting de bruggen en komen aan de andere kant van de Nevsky. Hier leeft het meer. We willen nog met de metro en besluiten naar het voetbalstadion van Zenith te gaan. Dit is gebouwd op een eiland en ligt aan zee.
Als we snappen hoe alles bij de metro werkt, kopen we vier muntjes voor 180 roebel, dit is zo’n € 2,25. We gaan met een roltrap echt heel diep de grond in. Na een paar keer overstappen komen we aan op het eiland. Men is druk bezig met de voorbereiding van het WK, net als in de stad zelf.
We kijken wat rond en nemen dan de metro naar het station Atovo, een metro station dat bekend staat om zijn kroonluchters aan het plafond. Atovo ligt in een buitenwijk. We zien oude vrouwtjes seringen verkopen en zien een hele klein groentewinkeltje waar de mensen buiten in de rij staan.
Daarna op naar het hotel om onze rugzakken op te halen en dan begint ons eerste treinreis van Sint Petersburg naar Moskou.
Aangekomen op het station hebben we het perron snel gevonden. We zien een splinternieuwe dubbeldeks trein staan met op beide etages slaapcoupés. Als we onze coupe binnenkomen zit er al een Russisch meisje. Zij komt uit Sint Petersburg en gaat naar vrienden in Moskou. Even later stapt een tweede Russische dame binnen. Zij woont in Moskou en was een paar dagen op vakantie in Sint Petersburg.
Om kwart voor elf vertrekt de trein. Met de Russische meiden hebben we tijden gekletst, over de steden, over immigratie en over hoe zwaar hun ouders het in de jaren 90 hebben gehad.
Om ėėn uur geef ik aan dat ik toch echt ga slapen, hoe gezellig het ook is. Rond half zeven zullen we al in Moskou arriveren.

1 juni

Vanochtend vroeg om half zeven kwamen we in Moskou aan. We hebben toch nog vijf uren redelijk kunnen slapen, een goede voorbereiding op de Trans Mongolië Expres. Om half acht de rugzakken in het hotel gedumpt. Buiten voelde het Siberisch koud en de dikkere jas kon wel aan. Met de metro naar de stad. De metro in Moskou is hetzelfde maar de namen zijn meer in cyrillisch schrift. Na wat puzzle werk kwamen we ook daar uit. We komen uit op het meest centraal gelegen station. Als we uitstappen bekruipt ons een gedateerd Rusland/Moskou-gevoel. Grote Sovjet gebouwen en standbeelden. We zien dat we vlak bij het Kremlin zijn en besluiten meteen naar binnen te gaan. Het is een gebied met er omheen een grote hoge muur. Binnen de muur staan regeringsgebouwen en aantal kerken die de Sovjet periode hebben overleefd. We zijn in twee kerken geweest waarvan de kleinste, zoals meestal, de mooiste was. Prachtige muurschilderingen en iconen. Als we door de uitgang gaan, staan we opeens op het Rode Plein. We staan vlakbij de bekende Basiliuskathedraal, zo vaak gezien op TV en nu in het echt. De kerk is kleiner dan je denkt maar wel heel erg mooi.
Lopend over het Rode Plein vragen we ons af hoe het mogelijk was dat hier ooit een klein vliegtuigje heeft kunnen landen.
We zijn nog bij Arbat street geweest, volgens veel mensen moet het daar heel gezellig zijn maar wij vonden konden het er niet echt vinden.
Wat ons opvalt is dat Russen heel aardig zijn. Dat wat je vaak hoort, dat ze nors en agressief zijn, hebben wij nog niet meegemaakt.

2 juni

Vandaag is het hier weer zomers en warm. De zomerse kleren kunnen weer aan. Vandaag bezoeken we het mausoleum van Lenin. We staan iets meer dan een half uur in de rij. Als we binnen zijn mogen we niet stilstaan en niks zeggen, hetzelfde idee als bij Mao. Binnen hadden we een madam Tussauds moment, we zullen nooit weten of dit echt het gebalsemde lichaam van Lenin is of een wassen pop. Wel valt op hoe klein hij is./was.

Na een laatste keer over het rode plein te hebben gelopen gaan we richting Chinatown. Hier is niks wat op Chinatown lijkt en we gaan door naar de Red October Factory. Dit is een prachtig oud gebouw waar vroeger Alenka chocolade werd gemaakt. Nu zitten hier kunstenaars, barretjes en restaurants.

Nu ik dit schrijf zitten we lekker op het terras in de zon. Nog even van buiten genieten want straks zitten we drie dagen en nachten in de trein en treinen we richting Tomsk.

• 02 Juni 2018 - 17:04

Boerselaere:

Leuk dat jullie ook weer op avontuur gaan. Wij gaan zo terug van een weekje relaxen op Tenerife, weer eens wat anders. Hoewel, relaxen... we zijn bijna iedere dag op pad geweest. Mountainbiken, dolfijnen en walvissen spotten, de vulkaan El Teide op (gelukkig met eigen vervoer zodat we alle tijd hadden), down hill bike tour, hardlopen, dagje hiken. Kortom: dat relaxen is weer eens (bijna) niet gelukt. Haha, wat hadden we ook gedacht dan?
    Julie héél veel plezier tijdens de treinreis. Inge was al direct enthousiast toen ze hoorde dat jullie de trans Siberië express doen.

Groetjes,
    Inge & Peter (Red Devil)

• 02 Juni 2018 - 20:37

Janny Grotenboer:

Wat ontzettend leuk dat we weer mee mogen reizen Windy en Jan. Wat heerlijk dat jullie in Sint Petersburg Thai hebben gegeten! :-) Het lijken me zulke bijzondere steden om doorheen te reizen. Ik vond Mao erg indrukwekkend en stel me hier eenzelfde beeld bij voor. In combinatie met de prachtige foto's op Polarsteps genieten James en ik van jullie verhalen! Heel veel plezier in de trans Siberie Express!
    Groetjes
    James & Janny

• 05 Juni 2018 - 05:05

Hans:

Kijk maar uit met die Russen en hun wodka. Veel plezier!

• 05 Juni 2018 - 20:01

Hinke:

Ik ga lekker met jullie mee op vakantie door de verhalen te lezen . Verheug me op de zoals altijd prachtige foto,s .Heel veel reisplezier en prachtige ontmoetingen en avonturen. Dikke knuffel xx