Cambodja dag1 - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Janwinmarkonina - WaarBenJij.nu Cambodja dag1 - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Janwinmarkonina - WaarBenJij.nu

Cambodja dag1

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Janwinmarkonina

06 Augustus 2009 | Cambodja, Phnom-Penh

Vanmorgen vroeg opgestaan want om 7 uur werden we opgehaald bij ons guesthouse. De minibus was al bijna vol. Na wat wringen met de bagage konden we allemaal een plekje krijgen. Nina en Windy zaten achterin tussen de tassen en backpacks gepropt. Zo gingen we in vliegende vaart naar de grens van Cambodja waar we om half 12 's ochtends aankwamen.We werden met z'n allen in restaurantje geplaatst om een visum aan te vragen. Met de gedachte dat we wel binnen een half uur door de douane kwamen gingen we de formulieren invullen. Drie keer moesten we allemaal dezelfde informatie opgeven. Toen dat klaar was werden de formulieren onze paspoorten en vouchers ingenomen met de woorden dat hij binnen "10 minutes back" zou zijn. Na een half uur kregen we eindelijk de paspoorten terug alleen mochten we de grens nog steeds niet over. Na nog een half uur wachten zijn we met een groep van ongeveer 20 man naar de grens gelopen, wat al een avontuur op zich was. We werden gewaarschuwd voor zakkenrollers en ander dieventuig. Na 10 minuten lopen kwamen we eindelijk bij de 1e controlepost. Thailand waren we uitgekomen maar nu moesten we Cambodja nog binnen komen. Na weer 5 minuten te hebben gelopen kwamen we bij een artsenpost waar we een soort laser-scan op ons voorhoofd gericht kregen waarmee de temperatuur werd gemeten. Er werd bij gezegd dat wie koorts had meteen apart zou worden geplaatst. Gelukkig konden we doorlopen naar de douane. Daar hebben we nog 3 kwartier in de rij gestaan ons ondertussen verbazend over de grote verschillen tussen Thailand en Cambodja. In Cambodja lopen de mensen nog met handkarren en rijden de ossenkarren over de snelweg. Eerst een 5 minuten met de bus en toen konden we in onze taxi stappen. Onze taxi-chauffeur was iemand met een tekort aan inschattingsvermogen en was zeer onzeker. Bij iedere fietser of brommer die opdoemde begon hij als een gek te toeteren tot we er voorbij waren. Na een tijdje kwamen we er achter dat we in een auto zaten met het stuur aan de rechterkant en dat we ook nog eens rechts reden. Op puur geluk haalde hij vrachtauto's in. Maar gelukkig zat Jan aan de linkerkant en deze gaf op laatst maar aan of het kon of niet. Onderweg hebben we mooie landschappen gezien. Veel rijstvelden en af en toe wat bergen. Soms leek het net een foto uit National Geographic.
De brommers die hier rondrijden zijn volbeladen met van alles en nog wat. Zelfs hebben we twee levende varkens op hun rug vastgebonden achterop een brommer gezien. Op de snelweg. Aankomst in Siem Raep is ook nog het melden waard: Onze vriend kon het guesthouse niet vinden. ;) Na vele malen te hebben gebeld zijn we dan toch aangekomen in ons guesthouse. Een mooi koloniaal aandoend gebouw. Hier stonden wel 8 opdringerige mannetjes te wachten die ons een tuk-tuk wilden aansmeren naar Wat Angkor. Een wilde ons zelfs om 4.30 uur naar de zonsopgang bij de tempels brengen. Voor ons iets te vroeg.... 's Avonds gegeten in de stad wat een hele uitdaging is. Toeristen zie je hier niet of nauwelijks en wij vielen natuurlijk goed op met z'n vieren.
Morgen gaan we rond een uur of negen naar de tempels toe.
Foto's komen later het is namelijk niet altijd even makkelijk om deze op de site te krijgen.

• 09 Augustus 2009 - 17:19

Hinke:

wat een spannende verhalen en wat een leuke foto's . we hebben heel wat bakkies nodig om straks bij te kletsen.Doe voorzichtig xx hinke