Portugal dag 6 en 7 - Reisverslag uit Ferragudo, Portugal van Janwinmarkonina - WaarBenJij.nu Portugal dag 6 en 7 - Reisverslag uit Ferragudo, Portugal van Janwinmarkonina - WaarBenJij.nu

Portugal dag 6 en 7

Blijf op de hoogte en volg Janwinmarkonina

16 Juli 2013 | Portugal, Ferragudo

Gisteren zijn we de hele dag naar het strand van Praia da Rocha geweest. Het weer was prachtig. We hadden tegen de meiden gezegd om zich om het half uur in te smeren met zonnebrand. Één van de meiden dacht dat je je voeten niet hoefde in te smeren……….?????......met als gevolg 2 voeten die heel rood zijn geworden.. Jan is na het strand snel met haar naar de supermarkt geweest om after sun te halen zodat ze dat steeds even kon opsmeren.

’s Avonds naar het pleintje in Ferragudo geweest waar we hebben gegeten bij pizzeria Italia. Heerlijke pizza’s en we hadden geluk, ’s avonds was er een fadozangeres op het plein. Alle terrassen van de restaurants zaten vol en ook alle stoeltjes die voor het podium waren neergezet waren bezet. Hoe Portugees kun je het krijgen?

Vanochtend de meiden om 10.00 uur wakker gemaakt. We moeten er vandaag toch echt aan geloven, sardines eten! Maar niet teveel broodjes voor het ontbijt gehaald want anders zouden we om twaalf uur helemaal geen trek meer hebben. Om 11.50 uur kwamen we naar het straatje van Albert. Hij stond al klaar bij de barbecue en keek al op zijn horloge. Binnen kennis gemaakt met Fernanda en kleine Anna. Albert zijn zoon begon meteen de vis op de grill te leggen. Er was heel veel vis. Binnen in de garage stond een lange tafel met stoelen en banken. Er was op acht personen gerekend. Fernanda kwam de aardappeltjes en sla brengen en Albert zijn zoon bracht de 1e schaal met vis binnen. Er waren sardines en nog twee soorten vis. Later kwam ook nog de kleinzoon van Albert, Andre, erbij. Met handen en voeten hebben we zitten praten over pa en ma en ze hebben ons veel verhalen geprobeerd te vertellen. Ipie heeft twee vissen gegeten, Nina anderhalf en Win zelfs drie. Voor Jan was het geen enkel probleem, daarvan zijn we de tel kwijt geraakt. Na het eten nog watermeloen gekregen en aan de bar nog een bica gedronken. Daarna afscheid genomen, met vooral de vraag om de hartelijke groeten en dikke kussen aan pa en ma door te geven. Ook van Sjors (of George), de neef van Albert. We hebben nog een routekaart van Portugal gekregen want we mochten toch echt niet over de snelweg terug naar Lissabon rijden!

Monchique was het volgende doel van deze dag. Via een mooie weg zijn we doorgereden naar Foia. Op het hoogste punt, ongeveer duizend meter, bij een restaurantje gezeten waar we heerlijke zelfgebakken cakes hebben gegeten, Eén met appel, één met chocola en één met amandel. Ze kwamen net uit de oven en waren nog warm. Vervolgens terug naar Ferragudo waar onze meiden nog even bij en in het zwembad hebben gelegen. Wij hebben nog foto’s gemaakt bij het haventje en voor de laatste keer op het pleintje wat gedronken. Toevallig kwam Albert ook nog voorbij lopen en konden wij hem ongezien op de foto zetten.

Het is nu half negen en we gaan zometeen nog een keer proberen om bij het Paradieske te eten. Lukt dit niet dan zitten we waarschijnlijk weer op het pleintje bij de pizzeria (dit willen de meiden namelijk graag). Vanavond dus bonte avond en we krijgen als het goed is nog 2 krijsende meeuwen te zien!

Nu, om bijna half 12 zijn we weer terug in het appartement. We hebben fantastisch gegeten bij het Paradieske (le Paradis) waar we hartelijk werden ontvangen door de eigenaresse en haar dochter die trouwens sprekend op haar lijkt. Herinneringen met haar opgehaald aan de tijd dat we met de hele familie daar kwamen eten, hoe het er toen uitzag en wat er allemaal in de buurt is veranderd. De kebabs (vleesspies) waren nog net zo lekker als toen. Bij het afscheid kregen we nog 3 dikke kussen van de eigenaresse en haar dochter om daarna voor de laatste keer deze vakantie richting Ferragudo te rijden.
Bij het appartement aangekomen kwamen de krijsende meeuwen ook voorbij jammer dat ze geen pak aan hadden

We hebben een superleuke en gezellige week in Ferragudo gehad. Morgen op naar Lissabon.

• 16 Juli 2013 - 08:30

Monique: