Guggenheim en feest in Harlem - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Janwinmarkonina - WaarBenJij.nu Guggenheim en feest in Harlem - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Janwinmarkonina - WaarBenJij.nu

Guggenheim en feest in Harlem

Blijf op de hoogte en volg Janwinmarkonina

19 Augustus 2013 | Verenigde Staten, New York

Zondag 18 augustus. We worden op tijd wakker en je kan meteen merken dat het zondag is. Er is namelijk veel minder verkeer op de altijd drukke Canal Street en buiten is het nog heel rustig met mensen. Wij zouden vandaag voor ontbijt zorgen. Eerst maar richting China Town gelopen. Daar zijn veel bakkerijen waar ze zoete cake-jes verkopen, wat brood en natuurlijk ook bami en mihoen. Toch nog maar even verderop gekeken. Na het oversteken van Canal Street stonden we opeens in Little Italy. Hoe snel een stad dan ook kan veranderen. De mensen van de restaurants waren net de stoelen en tafeltjes aan het buiten zetten en overal stonden bloeiende planten. Maar helaas ook hier geen normaal ontbijtje want het waren allemaal pizzeria's. Dan toch maar weer terug richting hotel en bij de Chinese bakkerij croissants voor M en N gehaald, voor ons bami (was net of we weer in China waren) en wat drinken. Op naar de 7e verdieping van het hotel waar Marko en Nina slapen (wij zitten op de 3e) en daar gegeten. Om 11.00 uur richting de metro. We krijgen weer richtingsgevoel in New York en snappen hoe alles werkt met de lijnen van de metro. Wat dat betreft hebben we geluk. Voor ons hotel hebben we de gele lijn van de metro. Drie minuten lopen richting China Town zit de groene lijn en drie minuten de andere kant op zit de blauwe lijn. Alles binnen handbereik. Vandaag namen we de groene lijn richting het Guggenheim. Daar aangekomen hadden we een lange rij verwacht maar we konden zo door lopen. We hebben besloten om toch maar een New York City Pass te kopen. Een kaart waar je E 84,- voor betaald en dan kun je naar zes topattracties. Het gebouw is aan de buitenkant al een kunstwerk al staat het wel opgepropt tussen alle gebouwen van 5th Avenue. Bij binnenkomst bleek een gehele ruimte te zijn omgetoverd tot een groot lichtkunstwerk waar je middenin stond, gemaakt door James Turrell. Verder veel moderne kunst gezien. Op de bovenste verdieping was nog een kunstwerk van James Turrell, hier stond iedereen voor in de rij en het kon wel 3 kwartier tot een uur duren voor je aan de beurt was om dit te bekijken. Gelukkig gaan Marko en Nina iets sneller door een museum en die hadden dan ook al meer dan een half uur in de rij gestaan toen wij daar bij hun zijn aangesloten. Na nog een half uur wachten mochten we een ruimte in. We dachten nog dit moet wel heel speciaal zijn. Je komt in een donkere ruimte met 2 verlichte hoeken en groot grijs vlak. Dat was alles! Hebben we daar zolang voor in de rij gestaan. Voor ons een afknapper.
Eenmaal buiten, het was alweer twee uur, hebben we een hotdog gegeten. We hadden besloten om na het museum richting Harlem te gaan. Om in Harlem te komen hebben we Central Park recht over gestoken. Je bent dan toch wel een half uur aan het lopen. Vervolgens hebben we de bus richting Harlem genomen en zijn we op een willekeurig moment uitgestapt. Hier zagen we een leuk terras, de Harlem Tavern en hebben daar wat gedronken. Er was een jazz band waar we vlak bij zaten. Geweldige muziek maar om wat tegen elkaar te zeggen was iets moeilijker. In de Lonely Planet hadden we gezien dat er bij 138th Street mooie oude huizen stonden (Strivers' Row) en daar wilden wij wel naar toe. Het terras zat op 86th Street dus we moesten nog even lopen. Onderweg nog bij een soort supermarkt geweest waar we wat te eten hebben gehaald. Toen we er uit liepen kwam er een vrouw heel hard achter ons aan lopen. Of onze zoon ook talenten had. Ja, hij kan heel goed gitaar spelen. Ze stelde zich voor als Jackeline Richardson en zij was een beginnend scout op zoek naar nieuwe talenten. Na even gepraat te hebben heeft Marko zijn email adres gegeven. Grappig was het wel. We zijn benieuwd of we nog wat horen. Hoe verder we Harlem in liepen hoe minder blanken we zagen en al helemaal geen toeristen. In de buurt van 135th Street zagen we allemaal politie en allemaal mensen. Wat zou er aan de hand zijn? Het bleek dat op 135th street een Fair was. Aan de ene kant was allemaal muziek en stak je de straat over dan waren er allemaal kraampjes. Marko en Nina wilden wel doorlopen maar dat hadden wij toch echt niet in het hoofd. (wel bedenken dat er geen enkele blanke was). Wij wilden ook naar de kant van de kraampjes. We zagen Marko en Nina nog het gebaar maken van "die zijn gek". We gaan niet tussen al die donkere mensen lopen. Hun vraag was dan ook "we lopen dan wel langs de zijkant? Nee, we gaan er tussendoor lopen. Dus daar liepen 4 blanke toeristen tussen duizenden donkere mensen. Het was in een woord geweldig. Iedereen was aardig. Je zag jonge mensen maar ook hele oude mensen en allemaal waren ze aan het dansen. lachen en eten. De vooroordelen die men over Harlem heeft, die wij overigens niet hadden, kunnen de prullenbak in. Al weet je niet hoe het er 's avonds is. Na de hele markt te hebben gehad zijn we nog naar 138th Street gegaan waar inderdaad mooie huizen stonden. Met de metro weer richting hotel gereden, wat te drinken gehaald en toen richting Little Italy waar we heerlijk pizza hebben gegeten. Het was een fantastische dag!

• 19 Augustus 2013 - 18:43

Hinke:

Klinkt als een super dag.Toch maar liever niet s,avonds in Harlem rond lopen.We moeten nog heel wat bij kletsen.Nog heel wat fijne dagen.