Agra en de Taj Mahal - Reisverslag uit Ashok Nagar, India van Janwinmarkonina - WaarBenJij.nu Agra en de Taj Mahal - Reisverslag uit Ashok Nagar, India van Janwinmarkonina - WaarBenJij.nu

Agra en de Taj Mahal

Blijf op de hoogte en volg Janwinmarkonina

20 Oktober 2015 | India, Ashok Nagar

De eerste middag in Agra wat rondgewandeld. We hadden gelezen over Sheroes Hangout Café. Dit café wordt gerund door een aantal slachtoffers van zuuraanvallen. Het is vreselijk om te zien wat een zuuraanval aanricht maar tegelijk is het ook weer prachtig dat er vrouwen/meisjes zijn die zo dapper zijn dat ze dit zijn begonnen voor hunzelf en dit ook voor alle andere slachtoffers doen. In het café kun je wat drinken en snacks eten. Er staan geen prijzen op de menukaart en je bepaald dan ook zelf wat je betaald. Het geld wordt weer gebruikt om andere slachtoffers te helpen. Een geweldig initiatief.
Met de tuktuk weer terug naar de homestay waar we nog een tijdje op het dakterras zitten. Jammergenoeg blijkt de Taj Mahal 's avonds niet verlicht.

19-10-2015
Omdat we de Taj Mahal bij zonsopgang willen bekijken stonden we vanochtend om half zes beneden en gingen we op weg naar de west gate van de Taj Mahal. Deze gate is minder druk dan de anderen Gates. We staan eerst in de rij voor de ticket. Bij de ingang moeten we wachten tot de gate opengaat, dit is om kwart over zes. Vrouwen staan in een andere rij dan mannen. Eerst wordt je gefouilleerd en daarna loop je een stukje verder waar de tassen door een X-ray apparaat gaan. Als dat gebeurt is, gaat de rugzak nog open en wordt er gekeken of je eten, sigaretten aanstekers of kauwgum meehebt. Zodra dit wel het geval is wordt het weggegooid. Eindelijk kunnen we verder en na een paar honderd meter zien we dan de Taj Mahal van dichtbij. Wat is het sprookjesachtig! Het is echt een wereldwonder dat zo'n mooi imposant gebouw zolang geleden zo gebouwd is. Het mausoleum is gebouwd in de 17e eeuw. Je ziet er islamitische maar ook hindoe architectuur, het is 58 meter hoog en 56 meter breed. Naast de Taj Mahal staan vier minaretten die allen wat scheef naar buiten staan. Dit is zo gedaan, dat als er een aardbeving komt en de minaretten omvallen ze niet in de richting van het mausoleum vallen. We maken foto's en lopen dan verder richting het mausoleum zelf. Vooraan staat een bordje dat je alleen vanaf dat punt foto's mag maken en dichterbij niet. Niemand houdt zich hieraan en overal wordt volop gefotografeerd! Na tweeënhalf uur te hebben rondgekeken, gaan we weer terug naar waar de tuktuk ons zou oppikken. Hij is er nog niet maar wij vervelen ons niet. Er is zoveel te zien. Al die kleurrijke mensen, de drukte, het verkeer, het is zo mooi.
Bij terugkomst eerst ontbijt gehad en daarna een paar uur bijgeslapen.
's Middags zijn we naar de oude stad van Agra gegaan. We komen in een buurt terecht vlakbij het rode fort. We zien een sloppenwijk en veel jonge kinderen die aan het bedelen zijn. We durven niet teveel foto's te maken, we zien er al zo rijk uit en als je dan ook nog met een dure camera daar staat.... Nina heeft toch wel wat moeite om daar rond te lopen. Constant wordt je aangestaard. Gelukkig hadden we er met onze kledingkeuze rekening mee gehouden om lange rokken mee te nemen en shawls die we om onze schouders kunnen doen. We zouden ons nog onprettiger voelen als we een korte broek of rok aan hadden gehad. Omdat het vandaag heel warm weer is en omdat er in de buurt geen leuke restaurantjes zijn nemen we weer een tuktuk naar de westgate van de Taj Mahal. Daar vinden we een klein dakterras waar we met z'n vieren heerlijk hebben gezeten. We hebben gegeten en genoten van het magnifieke uitzicht op de Taj Mahal. Af en toe hoorde we de oproep voor gebeden via de minaretten. Zo mooi en zo speciaal. Teruggelopen via de moslim wijk. Iedereen is hier aardig. Agra is zo anders dan Delhi.

Er zijn hier trouwens ook heel veel apen. Toen we boven op het dakterras zaten zagen we veel apen van het ene dak naar de andere springen. Er lag dan ook een stok klaar voor als een aap bij ons op het terras zou landen.
Oh, en overal lopen natuurlijk koeien op straat en af en toe ook ezels, geiten en we hebben zelfs zwijnen en gezien.

• 20 Oktober 2015 - 19:29

Janny:

Wat moet dit een bijzondere ervaring zijn!! We genieten door je verhalen met jullie mee!

• 21 Oktober 2015 - 09:06

Renée:

Ach lieve mensen, wat doen jullie dit toch goed: en Fantastisch jullie bericht over de Taj Mahal; als klein meisje was ik er ooit en heb er (meer dan 50 jaar na dato) nog steeds sprookjesachtige herinneringen aan.... veeeeeel plezier daar!