Golden Rock - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Janwinmarkonina - WaarBenJij.nu Golden Rock - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Janwinmarkonina - WaarBenJij.nu

Golden Rock

Blijf op de hoogte en volg Janwinmarkonina

17 Augustus 2015 | Thailand, Bangkok

The Golden Rock

Is een bedevaartsoord voor Birmezen. Het is een metershoge granieten rotsblok dat is volgeplakt met bladgoud en balanceert op de rand van de afgrond. Volgens de legende houdt de gouden rots haar evenwicht door een haar van Boedhha. Na al het moois wat in Myanmar hebben gezien zal dit tripje een mooie afsluiter van onze reis in Myanmar worden.

In Bago worden we op tijd wakker. We gaan naar een soort koffie/thee shop om de hoek. Hier nemen we brood met gecondenseerde melk. Pff we hadden liever noodles gehad maar ja. Terwijl we aan het eten zijn komt er een minivan aan waar 6 vrouwen uitstappen met dezelfde jurkjes en schoenen aan (een soort proppers) ze komen ook bij ons en vragen of we roken. Wat blijkt ze verkopen sigaretten! We maakte er een foto van maar toen kwam het opperhoofd er al aan met het verzoek geen fotos te maken. Na vijf minuten stapten ze weer in de auto op naar het volgende terras. Terug bij het guesthouse snel de rugzakken gepakt. Het is niet een guesthouse waar je meerdere nachten blijft. Het is oud en vervallen en de douche en wc zien er ook niet uit. Gelukkig zijn de lakens schoon en daar gaat het om. We zien al twee mannen zitten voor de pick up naar de bus maar buiten gekomen zien we geen auto of pick-up staan alleen twee motors. Nu moesten we er wel aan geloven. De grote rugzakken gingen voor tussen de benen van de motorrijder en wij hielden de kleine rugzakken op de rug. Zo reden we zonder helm door het verkeer van Bago naar het busstation. We kwamen in een behoorlijke oude bus te zitten. Als de bus onverwacht remde kiepte wij met onze stoelen naar voren omdat deze niet vast zaten. Na een rit van drie uur stappen we over in een pick-up en mooi op tijd komen we aan in Kyaiktiyo basecamp. Ondertussen was het al een tijd aan het regenen. We lopen door een deprimerend dorp/gat naar het guesthouse wat wel aardig is, maar we besluiten meteen om morgen door te gaan naar Thailand en regelen een minibus. We lopen wat door de spoelende regen, eten wat en besluiten om toch naar de top te gaan. Wij hebben tot nu toe altijd geluk met het weer dus dat zal vandaag ook wel het geval zijn. Voor de zekerheid kopen we nog een poncho. We komen aan in een soort grote schuur waar allemaal vrachtwagens staan waarvan de achterbak open is met allemaal bankjes. Wel geteld zeven rijen bankjes en de bankjes waar je op zit, of eerder gezegd de plank waar je op zit, is zo'n tien centimeter breed. We moeten via een stellage (trap) in de vrachtwagen klimmen en daar wachtten tot de vrachtwagen vol is. Aangezien het slecht weer is loopt het niet storm. Na een tijdje komt er nog een groep Japanners bij en de truck is vol. Dan moet iedereen nog betalen eens 2500 kyat per persoon. Zo zitten we met 35 man in de achterbak van de truck, op kleine bankjes zonder gordels. Toen we gingen rijden leek het wel of we in een achtbaan van Walibi zaten, alleen de looping ontbrak nog. We scheurden langs diepe afgronden, maar het was droog, de hele weg naar boven. Tot we uit stapten...,,,.Het begon te stormen en te regenen, het was niet normaal. Daar liepen we dan met onze poncho's aan op zoek naar de golden rock. Voor dat we daar waren moesten we nog 6000 kyat entree betalen. We besluiten dat toch maar te doen want we zijn er nu en wie weet zou het weer nog wat op knappen. Niks was minder waar. De regen bleef ons geselen. We hebben de golden rock gezien voor 1 minuut. Een foto maken of je mobiel pakken kon niet want daar regende het te hard voor. Er stond nog wel een glazen hok naast daar zijn we even gaan schuilen en nadat ik met moeite mijn poncho heel had uit gekregen heb ik vandaar nog snel een foto gemaakt. En met het water wat om onze voeten van de trappen afstroomde liepen we weer naar beneden, terug naar de truck. Aangekomen bij de truck moesten we nog drie kwartier wachten tot de truck vol zat. Wij hadden met deze drie kwartier geluk. Twee rijen voor ons zaten vier Belgische meiden, die de berg op waren gelopen, al twee uur te wachten. Maar twee Duitsers voor ons hadden het het ergste, zij zaten al drie uur te wachten! Eindelijk gingen we dan naar beneden. Nog een keer 2500 kyat betaald. Ditmaal reden we wel in de regen.
Het bezoek aan de golden rock was ondanks het weer een pracht van een afsluiting wat we niet snel zullen vergeten. En wat betreft het weer: het was alsof het in inhaalslag was van de afgelopen drie weken toen we alleen maar mooi weer hadden.