Bangkok en Koh Samet - Reisverslag uit Ko Samet, Thailand van Janwinmarkonina - WaarBenJij.nu Bangkok en Koh Samet - Reisverslag uit Ko Samet, Thailand van Janwinmarkonina - WaarBenJij.nu

Bangkok en Koh Samet

Blijf op de hoogte en volg Janwinmarkonina

12 Augustus 2014 | Thailand, Ko Samet

6-8-2014 Nhong Kai

Win en Bar zijn weer met het snelste vervoer naar het station gereden om treintickets voor de nachttrein naar Bangkok. Weer tweede klasse sleeper. Na een dag in Nong Khai, waar we de Amerikaanse schrijver Ben Wright ontmoet hebben (die het vooral over zijn niet beantwoorde liefde met Saskia de Boer had), zijn we met zijn vijven met bagage in een tuktuk richting station gereden. De tuktuk was zo afgeladen vol dat we bang waren dat die in bochten zou omvallen of door de vering zou gaan. Ook de remmen maakten een angstig piepend geluid. Van buitenaf was niet zichtbaar dat we met z'n vijven in een tuktuk zaten vanwege alle bagage. Na een onvergetelijke maar vooral hilarische rit kwamen we na vijftien minuten aan op het station. Voordat de trein vertrok werd er eerst een appel voor de trein gehouden. De militairen en politiemensen stonden keurig opgelijnd op het perron en werden door hun commandant toegesproken. De meereizende militairen hebben waarschijnlijk te maken met een aantal incidenten dat onlangs heeft plaatsgevonden op de Thaise treinen. In juli jl. is een jong meisje in de trein naar het zuiden verkracht en vermoord door een spoorwegmedewerker. Voelt toch wel wat vreemd met al die uniformen rondom ons. Het was bovendien een dikke week eerder nog niet zo.
Onderweg in een restauratiewagen lekker gegeten. De dikke man die in trein ook maaltijden rondbracht was nogal geïrriteerd omdat wij niets bij hem bestelden. Ook hebben we het allemaal flink koud gehad door de airco. De trein met een Van gaat de geschiedenisboeken in. De trein vertrok om 18:20 uur en kwam keurig op tijd aan rond 06:00 op Hua Lamphu, Bangkok.
De taxi die met dichtgeknoopte achterbak ons naar Kao San bracht koste slechts 150 bath. En zo liepen we deze ochtend nog voor 08:00 uur weer ons favoriete straattentje binnen voor een lekker ontbijt. Daarna hebben Win, Nina en Barbara verschillende guesthouses bekeken en hebben we ons ingecheckt in het New Siam 1.
Later hebben we de bus en ferry geregeld voor Koh Samet. Omdat we geen hele einden meer willen reizen en wij al eerder op Koh Chang zijn geweest en omdat er voor de lange treinreis naar Surat Thani (Koh Samui) nog slechts zitplaatsen te krijgen, hebben we ditmaal gekozen voor Koh Samet. De Thai hebben met het oog op hun Koninginnedag op 12 augustus en Full Moon-feesten massaal vrije dagen opgenomen.
Verder vandaag lekker bijgekomen en nog even uitgeslapen. Nadat we even op de 64ste etage van de Lebua-tower zijn geweest brak de regen los boven Bangkok. Dat konden we vandaar af mooi zien. De toren is bekend van de film The Hangover.
We hebben overigens het regenseizoen hier nog niet eerder zo heftig meegemaakt. Reden voor ons om een taxi, i.p.v. een tuk-tuk terug te nemen. Na een aantal uur werd het later op de avond gelukkig weer droog en hebben we weer streetfood gegeten. De dag met een heerlijke voet-massage afgesloten. Morgen om 08:00 uur naar Koh Samet; Aankomst plm 13:00 uur. Koh Samet staat bekend om een micro-klimaat met weinig invloed door het regenseizoen. Weinig invloed dus; we zijn gewaarschuwd!

8-8-2014 Naar Koh Samet

Om even na 08:00 werden door een chauffeur opgehaald bij ons guesthouse. We moesten gelijk een heel eind meelopen naar de hoek van Phra Artit vlakbij het grote veld bij het Paleis. Daar waren al voorbereidingen te zien voor de Thaise Koninginnedag van volgende week dinsdag (12 augustus). Er stond al een hele grote bus te wachten maar die bleek naar Koh Chang te gaan. Wij moesten echter aan de rand van de weg blijven wachten ('five minutes') op onze minibus. Gelukkig niet lang hoeven wachten en na flink doorrijden en een korte koffie/sanitair stop waren we na dik drieënhalf uur in Ban Phe, van waaruit vele pieren, veel verschillende vissers hun boten laten varen naar Koh Samet. Na het teken om richting de boot te lopen konden we aan boord. Dit bleek een vissersboot te zijn waar de vis in grote bakken met water lag. Waar eerder ons was verteld dat we zo rond 13:00 uur op Koh Samet zouden zijn, leek het er nu op dat onze boottocht zo rond 13:00 uur ging beginnen.
In werkelijkheid gingen we pas varen nadat alle dozen met vis, sla, pepertjes, boontjes, flessen en blikjes frisdrank, parasollen, motorfietsen
, koelkasten, tafels, stoelen en andere zaken aan boord waren geworpen en gehesen. Het was inmiddels na 14:30 toen we eindelijk vertrokken. Op het eiland aangekomen hebben we samen met een aantal Koreanen die na ongeveer tweehonderd meter gereden te hebben alweer uitstapten, een pick-up taxi genomen naar Ao Phai. Na wat rondzwervingen tussen wat huisjes is ons gebleken dat het erg moeilijk gaat worden dit weekend. De huisjes die beschikbaar zijn, zijn erg duur. Voor de eerste nacht toch maar een super-de-luxe triple huisje genomen voor 1800 bath, omgerekend ruim 41 euro. Ver boven budget dus. Helaas konden we maar een nacht blijven, want dit lange weekend met allerlei feestdagen (12 augustus Koninginnedag) en Full Moon (10 augustus) zijn alle huisjes bij voorbaat al geboekt. Voor ons reden om de volgende dag uit te wijken naar Pudsa's Bungalows. Geen gelukkige keuze, vanwege de schaarste nog duurder (2500 Bath) en ook nog eens een peloton aan mieren in ons bed....
Co en Bar waren uit hun bed gebrand door de overmatige zonneschijn deze ochtend (=luxeprobleem!). Want ondanks alles is het weer hier prachtig. Na Pudsa's was het vandaag, 10 augustus tijd om weer te verkassen. De prijzen lijken inmiddels ook weer aan het dalen. Voor een basic-bungalow, zonder mieren en zonder airco, maar met van, betalen we nu 1250 Bath (incl. 50 Bath discount). Voorlopig blijven we dus lekker bij Tubtim's (Bungalows).
Vanavond nog genoten van alle Full Moon-festiviteiten hier op Samet, al stelde dat niet zoveel voor. De openluchtdisco met nogal wat 'gay'publiek' draait overuren. Allerlei publiek verft zich onder met speciale 'blacklight-verf' in de mooiste neonkleuren, maar om ongeveer middernacht valt een groot deel van het eiland alweer in een diepe slaap.

12 augustus

Na een paar dagen wennen we aan het rustige eilandleven. In het begin wilden we nog van alles doen maar nu kunnen we ons neergeven. We staan 's morgens niet te vroeg op, ontbijten, zonnen, zwemmen, eten, drinken en gaan rond vijf uur aan de cocktail en daarna weer eten. Kortom heel relaxed en we genieten volop.
Uiterlijk donderdag gaan wij (Jan, Win en Nina) weer richting Bangkok. Co en Bar gaan waarschijnlijk vrijdag rechtstreeks naar het vliegveld. Maar voor nu gaan we eerst nog genieten van Koh Samet!

• 14 Augustus 2014 - 18:23

Hinke:

Wat een heerlijke relaxte foto,s met prachtig uitzicht.Kan niet wachten op alle verhalen dat word heel lang koffie drinken.xx

• 16 Augustus 2014 - 23:29

Jeanette:

Wat een relaxed einde van jullie avontuurlijke vakantie. Snap dat je moest afkicken.