De 1e dag in Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Janwinmarkonina - WaarBenJij.nu De 1e dag in Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Janwinmarkonina - WaarBenJij.nu

De 1e dag in Beijing

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Janwinmarkonina

16 Juli 2011 | China, Peking

Gisteravond laat aangekomen in Beijing na 7 uren te hebben geacclimatiseerd in Moskou na een nogal warme vlucht van Amsterdam naar Moskou.
Maar we beginnen bij het begin het vertrek uit Amsterdam. Onze vlucht had 25 minuten vertraging dus om 12 uur vlogen we. Maar voor dat we vlogen werden we tijdens het taxiën naar de startbaan al flink door elkaar geschud.Ook tijdens het opstijgen ging dat nog even door maar na een 5 minuten werd het weer wat rustiger. Na verder een rustige maar zeer warme vlucht kwamen we uiteindelijk keurig op tijd aan in Moskou (plaatselijke tijd ongeveer 5 uur). In Moskou brak weer een nieuwe warme dag aan en dan is het jammer dat de airco op het vliegveld niet goed werkt. Op een paar harde stoelen hebben we nog een paar uur kunnen slapen voor we begonnen aan onze volgende vlucht. Deze vertrok mooi op tijd en na een goede maaltijd en ook hier een paar uur slaap kwamen we mooi op tijd aan in Beijing. Het duurde nog 1 uur voor we door de douane waren en we onze rugzakken van de lopende band konden pakken. Om 2 uur gingen we eindelijk naar buiten waar onze chauffeur al een uurtje op ons stond te wachten en konden we op weg naar ons guesthouse die in een Hutong ligt. Een hutong is een oud wijkje met laagbouw. Veel hutongs zijn de laatste jaren gesloopt om plaats te maken voor hoogbouw.
Aangekomen in het Red Lantern guesthouse hebben we voor het slapen eerst nog even wat gedronken. Het guesthouse is heel gezellig met een leuke binnenplaats waar een aantal tafels met banken staan en er hangen natuurlijk allemaal rode lampionen.
Na een goede nacht zijn we vanmorgen om een uur of 10 opgestaan. We hebben een heerlijk uitgebreid ontbijt gehad. Dit was wel nodig want het 1e wat we vandaag moesten doen was trein tickets kopen. Om een uur of 2 waren we bij hoofdstation waar het zoals te verwachten ontzettend druk was. Er waren 50 balie's en balie 16 was speciaal voor buitenlanders. Na ongeveer 3 kwartier waren we aan de beurt en werden gelijk doorgestuurd naar balie 1. Dit was de Directors window dus het kon niet meer fout gaan. Na 20 minuten waren we al aan de beurt en werden meteen doorgestuurd naar balie 2. De vrouw van balie 1 klopte een paar keer hard op het raam en schreeuwde iets tegen de mensen in de rij. Hierdoor stonden wij opeens vooraan. Helaas konden ze ons daar ook niet helpen, we moesten naar Beijing West Station. Dan maar weer met de metro en proberen het juiste metrostation te vinden wat dicht bij het treinstation zou liggen. Na een half uur en 20 chinezen verder die allemaal geen engels spraken hebben we het station dan toch gevonden. Ook hier moesten we naar balie 16 en konden gelukkig kaartjes krijgen voor de trein naar Datong op woensdag 20 juli. Enfin tickets gekocht en met de bus richting het guesthouse. We kwamen nog langs het Tianmen plein en zijn daar nog even uitgestapt.
Morgen willen we graag naar het Mausoleum en de verboden stad.
Gelukkig zit de metro niet ver bij ons guesthouse vandaan,15 minuten lopen en dus kunnen we ons makkelijk verplaatsen. Een kaartje voor de metro kost 2 yuan ongeacht hoe vaak je overstapt, dit is 22 cent. De meeste chinezen zien we hier overigens met een soort ov-kaart in- en uitchecken.
Op het moment dat we dit schrijven is er een onweersbui boven Beijing los gebarsten het was vandaag drukkend warm. De straten van de hutong staan blank en we zijn blij dat we op tijd weer in het guesthouse waren.

• 16 Juli 2011 - 15:09

Silvana:

Fijn dat jullie veilig zijn gearriveerd en dat ziet er allemaal weer goed uit!
    Troost je met de gedachten dat het weer hier prut is. Nog steeds veel regen........
    He veel plezier in Beijing en lekker eten.
    Groetjes van ons allen.

• 17 Juli 2011 - 10:09

Alfred En Feik:

Fijn dat alles zo voorspoedig is gegaan tot nu toe.
    Straatje van jullie hotel doet denken aan de film' Raising the red lantern'.
    De verboden stad lijkt me prachtig benieuwd naar jullie foto's.
    Het is hier lekker weer ruim 20 graden af en toe zon/regenbuitjes.
    Fijn om te werken.Niels is nogal ziek geweest fikse keelontsteking maar antibiotica doet wonderen.
    Martin zit in Doer Belgie bij een muziekfestival.
    verder alles oke.Jullie een fijne tocht we volgen jullie op de voet.
    grt Feik Alfred