Lhasa, Potala en Sera - Reisverslag uit Lhasa, China van Janwinmarkonina - WaarBenJij.nu Lhasa, Potala en Sera - Reisverslag uit Lhasa, China van Janwinmarkonina - WaarBenJij.nu

Lhasa, Potala en Sera

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Janwinmarkonina

02 Augustus 2011 | China, Lhasa

Lhasa

Onze 3e dag in Lhasa is inmiddels ingegaan. Vanochtend is Jan met gids Tsiboa om 06.00 uur richting de ticketreservering voor het Potala gegaan. Voor de poort die pas om 07.30 uur zou open gaan, stond al een rij van enkele honderden voornamelijk Chinese toeristen. Uiteindelijk werden deze er per persoon, één voor één, ingelaten. Toen was het grote wachten weer aangebroken want pas om 08.30 werden de eerste reserveringen afgegeven. Onze reservering die zo rond de klok van 10.00 uur werd gegeven, staat op morgen, 2 augustus, om 12.00 uur. We kunnen dan precies een uur lang het Potala van binnen bezien.
Jan, Windy en Nina hebben inmiddels al het Drepung Monastery en de Jokhang tempel bekeken. Allebei waren ze prachtig.
Marko is de 1e dag ’s avonds ziek geworden en is toen ook begonnen met overgeven. We hebben alles geprobeerd. Van homeopatische medicijnen tot zuurstofflesjes, makkelijk te koop bij de drogisterij. Gisteravond Marko toch meegenomen naar het Dunya restaurant dat wordt gerund door een Nederlands-Amerikaans echtpaar. De eigenaresse was net in het restaurant en raadde ons aan om de volgende dag even naar het ziekenhuis te gaan om het zuurstof te laten meten. ’s Avonds was Marko weer aan het overgeven en de volgende ochtend was het nog niet beter. We hebben Dho Kho laten komen en die heeft ons meteen gerustgesteld. Het was echt niet ernstig maar hij kon beter wel even naar het ziekenhuis waar hij zuurstof en een infuus kon krijgen. Hij zorgde ervoor dat er een Engelstalige gids met ons mee ging naar het ziekenhuis. Eerst in de rij om ons in te schrijven en daarna in de gang wachten met vele andere mensen. We hadden geen betere ochtend kunnen uitkiezen. Het was namelijk maandag en dat is de dag dat de armen gratis naar het ziekenhuis mogen. Nou dat hebben we geweten, de hele gang stond vol Tibetanen. Het was een hele ervaring. Het kamertje van de dokter werd afgesloten met een lakengordijn en de Tibetanen liepen in en uit. We snapten niet veel van hoe het er aan toe ging. Na 1 uur was Marko aan de beurt. Nou ja, hij was in het kamertje en er waren nog 3 voor hem. Hij mocht op een oud krukje zitten en achter hem stond de fiets van de dokter, die zijn kamer ook nog deelde met een andere dokter. Eindelijk was hij echt aan de beurt en werd zijn zuurstof opgemeten, bloeddruk opgenomen en zijn longen beluisterd. We kregen allerlei papieren mee en mochten ons naar het ziekenhuis 2e deuren verderop begeven. Daar kwamen we in een ruime zaal met ongeveer 18 stoelen met daarnaast zuurstofflessen van ongeveer 1,5 meter. Het zuurstofkapje werd meteen opgezet en hij kreeg een infuus. Drie uren na zijn 1e infuus (hij kreeg er twee) liep Marko weer fluitend het ziekenhuis uit. Hij heeft meteen een stuk banana muffin gehad en heeft zelf wat warms in een restaurantje meegegeten. Nu, om 8 uur ’s avonds, gaf hij aan alweer honger te hebben en is met Jan nog ergens gaan eten (het Snowlandrestaurant). Het is ongelooflijk hoe snel iemand opgeknapt kan zijn. Wel doen we het nu rustig aan en hebben aangegeven dat we morgenvroeg eerst willen uitslapen. We gaan om 12 uur naar het Potala paleis en ’s middags gaan we naar het Sera monastery.
Vermeldenswaardig is dat er vandaag een groot aantal landgenoten en andere backpackers is aangekomen in Lhasa. We komen opeens in alle restaurantjes veel meer westerse toeristen tegen. Ook in ons guesthouse zijn opeens naast Nederlanders ook Oostenrijkers, Duitsers en Amerikanen neergestreken.

Het Potala en het Sera monastery

Vanochtend rustig aangedaan en ontbeten in het Love-restaurant. Klein maar ontzettend leuk en met veel Nepalese invloeden.Marko voelt zich weer helemaal de oude. Om 20 over 11 stonden we klaar om naar het Potala te gaan, slechts 10 minuten rijden verderop. We moesten ons weer opstellen in de gebruikelijke rijen en onze paspoorten werden nog 2x gecontroleerd. Toen mochten we gelukkig de echte tickets kopen, 100 Yuan per persoon. We hadden 1 uur om rond te kijken en als je maar even langer binnen was moest je een boete betalen. We hebben een paar van de 1200 kamers mogen bekijken maar het was heel indrukwekkend. De kamers zelf waren niet groot terwijl het Potala immens is. Jammer genoeg mochten we binnen geen foto’s maken. Precies op tijd stonden we buiten de deur aan de achterkant van het Potala. ’s Middags zijn we naar het Sera monastery gegaan waar de monniken buiten debatteren. Het was wel aardig maar wij vonden het meer een toeristische attractie. Na een rondje te hebben gelopen zijn we weer naar ons guesthouse gegaan en hebben met Dho Kho de rest van het programma doorgenomen. Na dat we onze rugzakken voor morgen hebben ingepakt, we gaan dan naar Gyantse, zijn we naar de Vans winkel gereden. Daar heeft Marko nog een paar mooie vans gekocht. Onderweg hadden we nog een wolkbreuk met hagelstenen, maar na even te hebben geschuild, konden we weer verder. De straten stonden allemaal blank.
Morgen gaan we dus eindelijk buiten Lhasa. We gaan eerst naar het Nam Tso lake en naar een gletsjer . Deze ligt op 5200 meter hoogte.

• 03 Augustus 2011 - 05:53

Feikje:

fijn dat marko weer opgeknapt is.
    Jullie zien er gelukkig en blij uit op de foto's.een teken dat alles onder controle is.
    Nu weer genieten!!