Ha Noi dag 3 - Ha Long Bay - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Janwinmarkonina - WaarBenJij.nu Ha Noi dag 3 - Ha Long Bay - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Janwinmarkonina - WaarBenJij.nu

Ha Noi dag 3 - Ha Long Bay

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Janwinmarkonina

20 Juli 2012 | Vietnam, Hanoi

Vanochtend zijn we na een luie dag vroeg opgestaan, in verband met onze 1-daagse trip naar Ha Long Bay. Om 8 uur werden we opgehaald door een minibusje. We hadden meteen heel veel “vetrouwen” in onze buschauffeur die ons, voordat we instapten, liet zien hoe je op een superdruk kruispunt vol met scooters achteruit kunt rijden om te keren. Gelukkig ging alles goed. Het is ongelooflijk dat we nog geen één ongeluk hebben gezien. Vol goede moed gingen we op weg naar Ha Long Bay. Om er te komen was eerst een busreis van zo’n 3,5 tot 4 uur nodig. Onderweg werd natuurlijk ook even gestopt bij een soort handwerkfabriek/winkel waar zaken werden verkocht voor de ‘disabled’. We werden aan de ene kant van het pand er uit gezet, waarna we aan de andere kant weer konden instappen! Helaas was er niks leuks bij. Toen we in Ha Long Bay aankwamen was het erg druk, overal kwamen minibusjes aanrijden en er lagen heel veel mooie witte bootjes. Deze waren, afhankelijk van de tour, één of twee etages hoog. Hoe hoger je bootje, des te langer je verblijf. De boot voerde ons langs spectaculaire rotsformaties en hoe verder we verder uit de baai kwamen, kwam de zon steeds meer tevoorschijn. Het was voor de meesten geen reden om naar het dek te verkassen. De Aziatische mensen zitten liever niet in de zon. Zij willen graag wit blijven terwijl wij het toch wel fijn vinden om een beetje bruin te worden. Halverwege, nadat we een lunch - met vissoep, geroosterde vis, spinazie, ei en mini-loempiaatjes met rijst – hadden gehad, konden we, met een vierpersoons schommelig roeibootje een extra tochtje door een aantal grotten maken, waardoor we in een binnenmeer kwamen. Dit deed veel denken aan de film The Beach (voor de kenners: met Leonardo di Caprio). Na een half uur weer terug naar het beginpunt. Waar we weer bij de aanlegsteiger uitkwamen. Op het moment dat Win weer op de kant stond, hoorden we een plons. Shit, het 2e vakje van de rugzak stond nog een beetje open. We konden er niet zo snel achter komen wat er was uitgevallen. Was het de grote camera, de videocamera òf toch het kleine fotocameraatje van Marko? Op de kant had een Vietnamees gezien dat het iets wits was. Ja, dan blijft de mobiel van Nien of die van Win nog over. Het bleek de mobiel van Win te zijn. Balen en heel dom dat we er niet op gelet hadden ligt er nu een htc op de bodem van Ha Long Bay. Na een kwartier te hebben gebaald (want dat doe je echt wel even), zijn we maar weer gaan genieten van het prachtige uitzicht. Het is alleen maar materiaal wat verloren is. Uiteindelijk gingen we om ongeveer 17.00 uur weer richting de vaste wal. Na een busrit terug van 4 uren waren we om ongeveer 21.00 uur weer in Ha Noi. Op de terugweg, lopend naar ons hotel, hebben we nog lekker gegeten in een van de vele goede restaurants die hier zijn. Dit keer in een Gecko-restaurantje. Een moderne keten, waarvan hier aardig wat zijn. Het lijkt er op, dat Vietnam zich snel als goede vakantiebestemming ontwikkelt. De vele gezinnen met kinderen die we nu al zijn tegengekomen, zijn daar het bewijs van. Terug naar het hotel waren we weer de weg kwijt. Alle winkeltjes waren gesloten daardoor hadden we geen herkenningspunt. Na weer terug te zijn gegaan naar het meer hebben we toch de juiste route genomen. ‘Thuisgekomen’ in ons goede Kangaroo 2 Hostel, gelijk 2 flessen water voor de nacht gekocht ad. 10.000 VND (vietnamese dong) = € 0,40.
Morgen staan we weer op tijd op, want we zullen zo’n vier uur in een busje zitten dat ons van Ha Noi naar Ninh Binh zal brengen. We hebben het plan om vanuit Ninh Binh een trekking te gaan doen van 2 dagen.
Nu we Win haar mobiel kwijt zijn, kunnen we helaas geen smsjes/whatsapps meer ontvangen of versturen. Ook heb we geen agenda meer en weten we dus niet wanneer iedereen op vakantie gaat of jarig is. Daarom voor iedereen die binnenkort op vakantie gaat: een hele fijne en mooie vakantie met vooral heel veel mooi weer! Voor iedereen die bijna jarig is: alvast van harte gefeliciteerd. De mobiels van Marko en Nina en hun whatsapps zijn wel te bereiken. Net als hun msn, twitter, facebook en wat al niet meer. Wij zijn wel te bereiken via mail of deze site.

• 20 Juli 2012 - 21:02

Froukje Bergsma:

Och och dat is toch wat kan ik mijn vriendinnetje niet sms-en en whats-appen, nou ja het kan wel maar waarschijnlijk zwemt er op dat moment net een visje voorbij die denk mmmm interessant.
    Wel fijn dat jullie toch nog genoten hebben van de dag. Vol verwachting kijken we uit naar de volgende avonturen maar dan zonder verlies van waardevolle spullen.

Gr Froukje