Treinreis van Bangkok naar Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Janwinmarkonina - WaarBenJij.nu Treinreis van Bangkok naar Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Janwinmarkonina - WaarBenJij.nu

Treinreis van Bangkok naar Chiang Mai

Blijf op de hoogte en volg Janwinmarkonina

23 Juli 2014 | Thailand, Chiang Mai

De treinkaartjes voor de reis van Chiang Mai hebben we gekocht bij het reisbureautje van New Siam1. We wilden eigenlijk eerst naar Ayutthaya daar een middag rond fietsen en dan 's avonds de nachttrein uit Ayutthaya naar Chiang Mai nemen. Helaas was dit niet mogelijk want de nachttrein zat al vol. Er was nog een mogelijkheid om de trein van kwart voor één 's middags vanuit Bangkok te nemen. Het enige nadeel zou zijn dat we vijf over vier 's nachts in Chiang Mai aan zouden komen. Na een kort overleg met elkaar hadden we al snel besloten dat we deze trein zouden nemen. Dus op woensdag hebben we 's morgens rustig aan gedaan, even gegeten en toen op zoek naar een taxi. Ook dat was geen probleem. Met zijn vijven in een taxi lukt net. Op tijd kwamen we aan bij het Hua Lamphoon station. De zit/slaapplekken hadden we snel gevonden. Enig minpuntje; we zaten vlak bij de wc's. Omdat we nog wel een half uur de tijd hadden zijn we nog even snel wat eten gaan halen. Precies om kwart voor één vertrok de trein. In onze wagon zat ook een jong Engels stel. De jongen had al heel wat gin achter de kiezen en bood iedereen aan om mee te drinken. Er was niemand die dat deed. Hoe later in de middag, hoe harder hij ging roepen. Gelukkig gaf niemand hem op een bepaald moment nog aandacht en viel hij in een zeer zeer diepe slaap.
Hoe verder we reden, hoe mooier het uitzicht. Rijstvelden, bergen, palmbomen en wat al niet meer kwam voorbij. Het is zeker geen straf om overdag te reizen, integendeel. Om een uur of zes kwam ons eten. Was zeker niet slecht eten. De trein stopte toevallig en met een prachtig uitzicht hebben we ons eten opgegeten. Na het eten werden onze bedden opgemaakt. Het was erg warm in de coupe maar tegen midden nacht werd het iets koeler. Echt goed hebben we allemaal niet geslapen. Even na vier uur kwamen we in Chiang Mai aan. We zijn met een Songtaew naar een hotel gebracht. We dachten dat daar wel meer guesthouses in de buurt zouden zijn maar dat was helaas niet zo. Dus rugzakken maar op en daar liepen we dan om half vijf 's nachts door Chiang Mai. Aan de overkant van het kanaal dat rondom de oude stad ligt, vroegen we een behulpzame tuktuk chauffeur naar een goedkoop guesthouse. Hij liep even mee en wees ons een guesthouse aan. Nee, dat was oud en vervallen. We hebben nog even in de straat erachter gekeken maar alles was dicht. Dus opnieuw een Songtaew aangehouden om ons naar de Riverside te brengen. Wederom was er niet echt iets voor ons dus daar gingen we weer met de rugzakken achterop. We hadden het geluk dat er vlak voor de brug een plattegrond hing waar we op zagen dat de nightbazar dicht bij was. Dan daar maar naartoe. We wisten nog een guesthouse in de buurt, namelijk het Lanatai guesthouse. Waar we ook vroegen, niemand wist het en verder zagen we alleen maar hele dure hotels. Dan eerst (het was ondertussen half zes) maar ontbijten. Ja en ook dat viel niet mee. We zijn maar ergens bij een Thais tentje neergeploft. We bestelden koffie en thee en iets wat smaakte naar oliebollen. Eerst kwam de koffie en de thee. De thee zag er oranje uit maar smaakte overheerlijk. Net toen we begonnen aan onze eerste slok kwamen er nog vier koppen thee aan. We snapten er niks van maar leuk was het wel. Nadat we hadden afgerekend zagen we buiten hoe de thee zo oranje kwam. Er ging een rauw ei bij. Als we dat hadden geweten... Maar ondertussen hadden we nog steeds geen slaapplek. Dan maar op naar de McDonald waar ze internet hebben. Gelukkig hoefden we daar niet in want iemand buiten kende het Lanatai guesthouse. En wat bleek, het was nog maar drie minuten lopen. Het is een leuk guesthouse vlakbij de nightbazar maar het is er heerlijk rustig. Er waren nog twee kamers vrij, waarvan één met Van en de ander met airco. Daarna nog ontbeten, de reisverslagen geschreven en nog maar even geslapen. 's Middags in de oude stad rondgelopen. De houten Wat gezien. Even langs Top North guesthouse gelopen (zaten we vijf jaar geleden) en nog even ergens wat gedronken. Op de terugweg attendeerde iemand ons op het toeristenbureau van de overheid waar we geen tax zouden hoeven te betalen. We moesten letten op het logo met het yellow eye. Waar we ook keken er was nergens een bord met een geel oog. Pas veel later kwamen we erachter dat ze het informatiebord met de yellow i bedoelden. Ja, dat hadden we niet zo snel door. Wel hebben we er een trekking geboekt. Toen op zoek naar een lokaal eettentje maar er waren alleen maar restaurants echt op toeristen gericht. Wij zitten liever tussen de locals. Tijden hebben we gelopen waarna we maar weer richting guesthouse zijn gelopen. Vlakbij ons guesthouse zat het restaurant Lemongras. Hier stonden de mensen in de rij om daar te eten. Van een Nederlands stel hoorden we dat het heel goed was. (Op de kaart bij de ingang stond dat men een excellent restaurant was volgens Tripadvisor!) Wij ook in de rij en inderdaad het was heeeel erg lekker. Nu net de kleine rugzakjes ingepakt voor de trekking. Morgen vertrekken we rond negen uur en de volgende dag zijn we rond vijf uur weer thuis. #wehebbenerzinin.