Bagan - Reisverslag uit Thiyipyitsaya, Myanmar van Janwinmarkonina - WaarBenJij.nu Bagan - Reisverslag uit Thiyipyitsaya, Myanmar van Janwinmarkonina - WaarBenJij.nu

Bagan

Blijf op de hoogte en volg Janwinmarkonina

02 Augustus 2015 | Myanmar, Thiyipyitsaya

Na ons ontbijt hebben we eerst maar twee uren geslapen, even de slaap inhalen die we bij onze busreis niet veel hebben gehad. Daarna gaan we er op onze huurfietsen op uit. De fietsen zijn van bijna kinderformaat maar we hebben zin om wat te bewegen en dit keer niet met een brommertje te gaan. We rijden in een landschap met allemaal pagodes en tempels. In totaal moeten het er 2256 zijn. Het is adembenemend mooi. Vele foto's hadden we van te voren al gezien maar als je zoiets in het echt ziet is het nog veel indrukwekkender. Hoe hebben ze dit zoveel jaar geleden zo kunnen bouwen. Alle pagodes hebben verschillende bouwstijlen. Één van de pagodes lijkt wel een Maya tempel uit Mexico. We rijden een paar uur over zandwegen, beklimmen sommige pagodes en blijven ons verwonderen. Als je een pagode beklimt zie je overal om je heen pagodes boven de bomen uitsteken. We hopen nog een prachtige zonsopkomst of -ondergang mee te maken maar denken dat dat in het regenseizoen heel moeilijk wordt. Het is bewolkt, het regent gelukkig niet maar het is wel warm. In andere delen van het land zijn er op dit moment grote overstromingen (Rakine in het zuiden en in het noorden de regio rond Mandalay) zo horen we via Marko, via Whatsapp. Wij sluiten echter deze prachtige dag af op ons veranda (er kunnen net twee stoelen en een kleine tafel staan). Opeens ziet Jan een zwarte schorpioen voorlangs de veranda, dwars door ons tuintje lopen. In Chiang Mai hadden we al eens één gezien maar dat was een kleintje in vergelijking met dit exemplaar. We waarschuwen mensen die net die kant uit willen en zij halen meteen het hotelpersoneel erbij. Met zaklampen, vegers en wat al niet meer komen er een aantal man aan. Ze vinden de schorpioen op aanwijzen van Jan tussen de bloemen. Eén pakt hem aan zijn staart op en brengt hem achter de muur van het hotel. Later geeft hij nog aan de schorpioen niet gedood te hebben. Nu maar hopen dat hij de weg niet meer terug weet.

Vandaag zijn we om half zes opgestaan. Al wat te laat voor de zonsopkomst maar het was bewolkt dus we hebben niet echt veel gemist. Bij terugkomst staat er een buffet klaar en kunnen we nog ontbijten in de tuin. We doen het de hele dag rustig aan en als we om drie uur besluiten weer wat te gaan fietsen blijken 'onze' fietsen weg te zijn. Het personeel wilde wel nieuwe fietsen regelen maar had net een lunch in het hotel en wij dachten wel even te gaan wandelen. Maar na een stuk gelopen te hebben hadden we daar geen zin meer in en hebben een elektrische scooter gehuurd. Wat gaat dat dan lekker snel. Eerst aan de Ayeyarwaddy rivier gezeten. We doen het vandaag iets luxer. Dan op naar de Sulamani pagode. Binnen in de pagode zijn prachtige muurschilderingen en Boeddha beelden. Het is een van de mooiste pagodes. Tegen de avond snel weer naar de Shwedandaw pagode voor de zonsondergang. Hier zijn we al vaker geweest en de verkopers kennen ons inmiddels. Het is er een gekkenboel. Bussen, taxi's, brommertjes, fietsen en paard en wagen. Iedereen probeert de toeristen zo snel mogelijk en zo dichtbij voor de ingang van de tempel af te zetten. De bovenste terrassen van de pagode staan al overvol met mensen. Wij klimmen twee hoog en hebben zo ook een mooi uitzicht. In het pikkedonker rijden we weer terug. Als er een tegenligger aankomt worden we verblind en minderen we gas want anders zien we de hobbels en de rand van de weg niet. We eten bij de Seven Sisters, een duur restaurant. Van buiten lijkt het gezellig, mede door de aanwezigheid van een groep locals, maar er is weinig sfeer. Op de achtergrond horen we gelukkig wel, net als bij ons hotel, de mannelijke en vrouwelijke monniken zingen. Morgen maar weer naar het Golden Bamboo restaurant. Goedkoper en zeker gezelliger.

Wij verblijven in Nieuw Bagan. Het blijkt dat tot 1990 alle guesthouses in Oud Bagan zaten. De regering heeft toen besloten dat alle guesthouses binnen veertien dagen weg moesten. Als gevolg daarvan is Nieuw Bagan ontstaan. Wel besloot de regering nog dat men daar de eerste twee jaar geen buitenlandse toeristen mocht ontvangen. In Oud Bagan mochten de overheidshotels gewoon openblijven en werden er ook grote nieuwe (overheids)hotels gebouwd.