Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Janwinmarkonina - WaarBenJij.nu Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Janwinmarkonina - WaarBenJij.nu

Beijing

Blijf op de hoogte en volg Janwinmarkonina

05 Juli 2018 | China, Peking

23 juni
Beijing - Precies op tijd (14:35 uur) zijn we gearriveerd op Central Railway Station in Beijing. Met de metro was het een fluitje om bij ons Guesthouse te komen. Alleen het laatste deel, om in de Hutong te komen, bleek wat lastiger. We dachten nog: ‘Daar lopen we zo even heen.’ Maar de afstand vanuit het metrostation was iets verder dan we ons herinnerden. Eenmaal daar, was alles nog zoals we in 2011 hadden gezien. Het oude buurtje, ‘Zhengjue Hutong’ is nog mooi authentiek en wordt op verschillende plekken volledig gerestaureerd. Helaas is een -voor ons- fameus Hotpot-restaurant inmiddels verbouwd tot overdekte groentemarkt. Vervolgens zijn we naar de Tempel van de Hemel gegaan. De Tempel zelf bleek gesloten. In het rondom de Tempel liggend park waren veel mensen (ouderen) heerlijk aan het sporten in de nog steeds niet afgekoelde buitenlucht, het was om negen uur ‘s avonds nog ruim dertig graden. Ook nog even langs het Tianamenplein geweest. Het plein zelf was afgesloten door booskijkende mannen in uniformen en de zo typisch Chinese afsluitrolhekken. Wel was het mogelijk nog even wat selfies te maken voor het portret van Mao bij de ingang van de Verboden Stad. Moe maar voldaan liepen we weer onze Hutong in waar een ander restaurantje nog steeds open was. De houtskoolgrill was nog warm. Met het laatste koude biertje en de lekker gekruide saté hier onze laatste avond, van deze vakantie, afgesloten.

24 juni
Vanochtend niet heel vroeg opgestaan omdat ons vliegtuig pas rond 11:40 zal vertrekken. De metro zal ons helemaal op het vliegveld brengen. Onderweg blijkt opeens dat er twee terminals zijn. Trein uit, bij terminal drie, en tóch weer op het laatste moment ingesprongen om door te reizen naar terminal twee. Blijkt dat in de nu ingesprongen wagon opeens een blad hangt met daarop de namen van alle maatschappijen die vanaf een bepaalde terminal vliegen (maar wel in het Chinees, behalve de afkorting van de maatschappij). Gelukkig staat daar wel de afkorting SU ( van Aeroflot) bij. We moeten inderdaad naar terminal twee)
Op het vliegveld zijn strenge veiligheidschecks. Alles wordt goed gecontroleerd waardoor we precies op tijd van boarden bij de gate aankomen en meteen het vliegtuig in kunnen. Na een klein uur vertraging, vanwege drukte op het vliegveld, gaan we dan om even na half één de lucht in.
Toch komen we mooi op tijd aan in Moskou. We hoeven dus ook niet zo te rennen als vier weken geleden. Het voelt als een eeuwigheid geleden.
Na nog een rustige maar drukke vlucht naar Amsterdam (het vliegtuig zat vol voetbalsupporters uit Mexico en Argentinië)
komen we mooi op tijd aan. Daar worden we opgewacht door Nina en Marko, een mooiere thuiskomst kun je je niet bedenken.
Tien uur ‘s avonds zijn we weer thuis. Snel een paar uur slapen, morgen moeten we allebei weer werken.